piątek, 28 maja 2010

Placek z dynią

W książce kucharskiej wyglądał tak cudownie w tym żółtym kolorze, że musiałam go wypróbować. To nie jest sezon na dynie, więc pewnie niektórzy będą musieli odłożyć ewentualne chęci do jesieni :) Ja miałam akurat w zapasie konfitury z dyni z dodatkiem jabłek (oczywiście produkcji siostry), więc je wykorzystałam. Jak na ciasto drożdżowe wyszło bardzo wilgotne i z pewnością powrócę do tego przepisu, żeby wypróbować, jak ten placek smakuje z surową dynią.


Składniki:
4 szkl. mąki tortowej (ja dałam pszennej)
2 szkl. dyni (utartej na drobnej tarce lub rozdrobnionej w malakserze) lub 2 słoiczki konfitur z dyni
1 szkl. mleka
1 szkl. cukru pudru
10 dag drożdży
3 jajka
6 łyżek oleju sojowego lub roślinnego
esencja zapachowa (rumowa lub arakowa)
duża szczypta soli

Do rozkruszonych, rozprowadzonych w ciepłym mleku drożdży dodajemy łyżkę cukru pudru i łyżkę mąki, odstawiamy w ciepłe miejsce do wyrośnięcia. Do zaczynu dodajemy jajka, cukier puder, olej, esencję zapachową, składniki mieszamy drewnianą łyżką. Gdy sie połączą, dodajemy dynię, sól i przesianą mąkę. Wyrabiamy ciasto (można mikserem ze spacjalną końcówką) przez 5 minut, gdy będzie jednolite i lśniące, wykładamy do wyłożonej papierem do pieczenia dużej formy. Stawiamy w ciepłe miejsce, a gdy wyrośnie, wstawiamy do piekarnika, pieczemy w temp. 160st.C przez 60 min. Ja piekłam krócej, bo widziałam że sie coś za ciemne robi :) Trzeba po prostu samemu co chwile patrzeć. Ciasto powinno być lekko zrumienione i  boki powinny odstawać od formy. Wierzch sypiemy cukrem pudrem i gotowe :)
Nie należy się spodziewać wysokiego ciasta, bo przecież placek to placek :) Miałam nawet obawy, że jest coś nie tak, ale po przekrojeniu wszystko było w porządku, po prostu taka uroda placka :)

Smacznego!


4 komentarze:

  1. Ale kuszące zdjęcia i z pewnością pyszny ten placuszek dyniowy:)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
  2. bajeczny kolor! taki słoneczny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi się ten przepis podoba. Na pewno wypróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cieszę się, że przepis przypadł do gustu :)

    OdpowiedzUsuń